KSZA

Összefoglalás

1. A munkaerő-szükséglet előrejelzésén alapuló oktatástervezés abból indul ki, hogy tervezés nélkül a munkakínálat mindig különbözik a munkakereslettől vagy munkaerő-szükséglettől, és ez a gazdasági fejlődést akadályozza. Ezért úgy kívánják a növekedését elősegíteni, hogy az oktatástervezésen keresztül a különböző szakképzettségű munkavállalók iránti várható kereslethez igazítják a kínálati oldalt.

2. A módszer a gazdasági szerkezet és a munkaerő-kereslet közötti összefüggések vizsgálatára állandó együtthatójú input-output modelleket használ. Gazdasági szektoronként és foglalkozásonként előrejelzi a munka-erőszükségletet, az egyes foglalkozásokhoz hozzárendel egy-egy iskolai végzettséget, és így végül meghatározza, hogy számszerűen mekkora és milyen összetételű oktatási kibocsátásra lesz szükség.

3. A módszer sem a keresleti, sem a kínálati oldal alakulásában nem tulajdonít szerepet a bérek változásának. Ugyancsak nem veszi figyelembe, hogy a kiszámított iskolázási szükséglet biztosítása milyen költségráfordítások mellett lehetséges. A módszer szerint a különböző munkák, illetve a munka és egyéb termelési tényezők között nincs helyettesítés.

4. A megtérülési rátákon alapuló oktatástervezés fejlesztési prioritások kijelölésére alkalmas. A módszer a munkapiaci jelzések figyelembevételén alapul, számításaiban a kereseteket, az oktatás költségeinek alakulását, a munkanélküliség valószínűségét veszi figyelembe. A fejlesztési prioritásokat úgy jelöli ki, hogy a legnagyobb társadalmi megtérülési rátát mutató tevékenységeket kell fejleszteni. Az egyéni és társadalmi megtérülési ráták összevetése alapján az oktatás finanszírozására is javaslatokat fogalmaz meg.

Ajánlott irodalom

Ahmad, B.–Blaug, M. (szerk.): The Practice of Manpower Forecasting: A Collection of Case Studies. Elesevier, Amszterdam, 1973. Bertrand, O. : Az emberi erőforrások tervezése. Felsőoktatási Koordinációs Iroda, Budapest, 1993.

Blaug, M . Approaches to Educational Planning. Economic Journal, 1967. 77. június, 262–287. o.

Coombs, P. H. : Mi a nevelésügyi tervezés? MTA Pedagógiai Kutatócsoport Közleményei, 1975. 3. sz.

Fazekas Károly - Köllő János : Munkaerőpiac tőkepiac nélkül. II. rész. 3. fejezet: A bürokratikus elosztás gyakorlata és korlátai (1958–1983). Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest, 1990.

Heijke, H. (szerk.): Forecasting Labour Market by Occupation and Education. Kluwer Academic Publisher, Boston, Dordrecht, London, 1994.

Kovács János: Szakképzés és népgazdaság. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest, 1968.

Maurizi, A. : Occupational licensing and the public interest. Journal of Political Economy, 1974. 82. 399-413. o

Econometric Models of Education. OECD, Párizs, 1965.

Educational Planning: A Historical Overview of OECD Work. OECD, Párizs, 1980.

Az oktatás tervezése. Tanulmányok. UNESCO–Tankönyvkiadó, Budapest, 1968.

Parnes, H. S .: Forecasting Educational Needs for Economic and Social Development. OECD, 1962.

Rottenberg, S. : Occupational Licensing and Education. Megjelent: Economics of Education. (Szerk.: Psacharopoulos, G. ) Research and Studies, Pergamon Press, Oxford, 1987.

Tímár János : A szakmunkaerő-szükséglet és az oktatás tervezésének kapcsolata. Közgazdasági Szemle, 1966. 6. sz.

Tímár János : Terv és valóság. A szakmunkaerő-szükséglet első távlati tervének (1965–1980) teljesülése. Közgazdasági Szemle, 1982. 6. sz.

Tímár János : Hatalom és döntésképtelenség. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest, 1989.