A szocializmusnak a személyes kapcsolat teremtette bizalomra építő, családias piacépítési módszereit jól kiegészítik a fejlett piacgazdaságokban megismert, ellesett versenyeszközök.
A szocializmus óvatos vállalkozói nem reklámozták termékeiket – a hiánypiacokon amúgy sem szorultak erre. Az új világban már egyre többen hirdetik termékeiket, szolgáltatásaikat. A reklám gyakran igen egyszerű: „az első ilyen kerek matrica nekem volt a városban. Azóta van még egy hasonló, még a kivitele is hasonló.” (Interjúrészlet, készült 1993-ban egy autószerelő kisiparossal. A vállalkozás kezdő éve: 1979.) Nem kevés vállalkozó azonban a hírverés igen fejlett, bonyolult módszereit is alkalmazza. A korábban már említett Skoda kereskedőjavító vállalkozásban: „Nagyon komoly agitáló, meggyőző munkát kezdtünk el a városban és a környékén. Ezek reklámok is, és különböző kedvezményeink is vannak. A Skoda napok, névnapok, klubnapok, minden plusz a hétvégére tevődik, tehát a szabadidőnkből. Volt, amikor a fél várost ide csődítettük, hogy megmutassuk az új Skodát, és kipróbálhatták az emberek az új autókat, meggyőződhettek: igaz, amit állítottunk róla. Nagyon sok ügyfelet köszönhetünk ennek a tevékenységnek.” (Interjúrészlet, készült 1994-ben egy autószerelő vállalkozóval. A vállalkozás kezdő éve: 1971.)
A vállalkozók kiállításokon, árubemutatókon is részt vesznek. Ez is alkalom a reklámozásra. Egy fogtechnikus vállalkozó módszere: „amerikai, osztrák vagy svájci vállalatokkal együtt megpróbálunk kiállításokat szervezni, ahol az általuk forgalmazott anyagokat és eszközöket mi mutathatjuk be. Ez, mondhatom nyugodtan, reklámtevékenység, hiszen így, hogy a kereskedő egy nagy kiállítást létrehoz, nyilvánvaló, hogy egy olyan fogtechnikai gárdát keres, akik nem járatják le az ő termékeit, hanem ezt olyan színben tudja bemutatni, hogy a szakmában elismerést váltson ki. Ezeken a kiállításokon találkozunk az ország különböző területeiről jött megrendelőkkel, orvosokkal, akik esetleg az ott elkészült munkát látva… Talán egy kis bizalmat ébresztünk bennük, és utána megkeresnek bennünket, akár telefonon, akár a kereskedőcégen keresztül.” (Interjúrészlet, készült 1994-ben egy fogtechnikai laboratórium tulajdonosával. A vállalkozás kezdő éve: 1985.)
A közvetett reklám más módszerei is terjednek: „A város eseményeiben is részt veszünk. Például tavaly egy 18 részből álló műszaki jellegű sorozatom volt a városi televízióban, ami autóról szólt autósoknak. Hetenként öt-tíz percben előadást tartottam, gyakorlatban is alátámasztottuk a dolgokat.” (Interjúrészlet, készült 1994-ben egy autószerelő vállalkozóval. A vállalkozás kezdő éve: 1971.)
Mások a reklámot összekapcsolják a szponzorálással : „Meg szoktunk jelenni a szakmai sajtóban olyan dolgokkal, hogy például támogatom itt az új, a leendő versenyzőket. Ebben az autóban én újítottam fel a motort, és ebből kifolyólag ők, hogy mondjam, ilyen megjelenési formát biztosítanak.” (Interjúrészlet, készült 1993-ban egy autószerelő kisiparossal. A vállalkozás kezdő éve: 1981.) Egy magángyógyszerész így kapcsolja össze a támogatást a hírveréssel: „Fondorlatosan folyamodtam reklámhoz. Cikket írtak a helyi lapba, és az úgy fejeződik be, hogy ezt a cikket szponzoráltam én, nyitva vagyok ettől eddig, itt és itt.” (Interjúrészlet, készült 1993-ban egy magángyógyszertár tulajdonosával. A vállalkozás kezdő éve: 1990.)