A nyugdíjak alakulását a keresetek mellett más tényezők is befolyásolják. Ilyenek például a valorizáció, degresszió, szolgálatiidő-skála és a társadalombiztosítási nyugdíjrendszer egyes szolidáris, szociális elemei (nyugdíjminimum, résznyugdíj stb.). A 6–7. ábrákon a nyugdíj-megállapítás alapjának összetevőit mutatjuk be jövedelemcsoportonkénti bontásban.
A 6. ábra a részleges valorizációval meghatározott tényleges nyugdíjakat , a nyugdíjskála hatását , a degresszió nagyságát szemlélteti, valamint azt az értékcsökkenést mutatja be, amelyet a részleges valorizáció okozott a teljes valorizációhoz képet. Jövedelemnagyság szerint négy jellemző szakaszt különböztethetünk meg attól függően, hogy a nyugdíj-megállapítás alapjául szolgáló átlagjövedelem milyen értéksávban helyezkedik el (7. táblázat).
7. táblázat . A nyugdíjak jellemzői jövedelemcsoportok szerint
Jövedelemcsoport (ezer forint/hó) |
Megoszlás (százalék) |
Szolgálati idő (év) |
Nyugdíjalap degresszió előtt (forint/hó) |
Degresszió |
Nyugdíj (forint/hó) |
(6)/(3) százalék |
Korrekció nélküli kereset 1998 (forint/hó) |
(6)/(8) százalék |
|
(forint/hó) |
százalék |
||||||||
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
(9) |
|
–20 |
13,4 |
26,6 |
15 590 |
0 |
0 |
13 069 |
83,8 |
18 993 |
68,8 |
20–35 |
39,8 |
31,6 |
27 604 |
0 |
0 |
19 794 |
71,7 |
31 070 |
63,7 |
35–50 |
32,4 |
36,1 |
43 489 |
1508 |
3,5 |
31 740 |
73,0 |
51 041 |
62,2 |
50– |
14,4 |
38,0 |
67 826 |
12 862 |
19,0 |
42 837 |
63,2 |
65 400 |
65,5 |
Összesen |
100,0 |
33,3 |
36 924 |
2337 |
6,3 |
26 076 |
70,6 |
42 412 |
61,5 |
Az első csoportba tartozik a nyugdíjak 13,4 százaléka. Ezek nagy része minimumos, résznyugdíj, illetve úgynevezett 100 százalékos nyugdíj (az átlagkereset kisebb a nyugdíjminimumnál). A résznyugdíjak kivételével ezek olyan nyugdíjak, amelyek értékei nem függnek a szolgálati időtől, csak az érvényes nyugdíjminimumoktól, illetve az átlagkeresettől. Értékük az általános szabályoktól eltérített megállapítási metodika, azaz az alkalmazott pozitív diszkrimináció következményeként lényegesen előnyösebb a többi jövedelemkategóriákban lévőkhöz képest.
8. táblázat. Degressziós sávok és kulcsok 1998-ban
Degressziós sávok (forint/hó) |
Kulcsok (százalék) |
A felső határ beszámítási |
|
értéke (forint/hó) |
hányada (százalék) |
||
–35 000 |
100 |
35 000 |
100,0 |
35 001–40 000 |
90 |
39 500 |
98,8 |
40 001–45 000 |
80 |
43 500 |
96,7 |
45 001–50 000 |
70 |
47 000 |
94,0 |
50 001–55 000 |
60 |
50 000 |
90,9 |
55 001–60 000 |
50 |
52 500 |
87,5 |
60 001–70 000 |
40 |
56 500 |
80,7 |
70 001–80 000 |
30 |
59 500 |
74,4 |
80 001–90 000 |
20 |
61 500 |
68,3 |
90 001– |
10 |
61500+0,1 y |
z * |
*Ahol az y = átlagkereset – 90 000 és z = (61 500+0,1 y )/( y +90 000).
A nyugdíjak jelentős része, mintegy 40 százaléka 20 és 35 ezer forint között mozog. Ezek a nyugdíjak – az ide tartozó kevés számú minimumos nyugdíjtól eltekintve – csupán az átlagkeresettől és a szolgálati időtől függő, degreszsziós elvonástól mentes nyugdíjak, amelyek esetében a nyugdíj/nyugdíjalap arány kereken 12 százalékponttal alacsonyabb az előző csoport átlagánál. A harmadik csoportot a 35 és 50 ezer forintos átlagkereset alapján megállapított nyugdíjak alkotják. Itt lép be a degressziós elvonás (átlagosan 3,5 százalék), de hatása ebben az intervallumban még kicsi, illetve más tényezők révén kompenzálódik. A degresszió értéke 50 ezer forint fölött igen gyorsan növekszik, és a csoportátlag eléri a 19 százalékot. Ennek következtében meglehetősen degresszív nyugdíjrendszer alakul ki a magasabb jövedelemtartományokban. A nyugdíj/nyugdíjalap arány is természetesen itt a legalacsonyabb (átlagosan 63,2 százalék), de a legnagyobb jövedelmi kategóriában – 80 ezer forint fölött – a mutató értéke nem éri el a 55 százalékot sem (9. ábra).
Az 1998-ban érvényes degressziós sávokat, kulcsokat a 8. táblázatban láthatjuk. Ugyanitt feltüntettük a beszámítási hányad alakulását is sávhatáronként. Amint láthatjuk, a degresszió értéke 45-50 ezer forint fölött igen gyorsan növekszik és a 90 ezer forintos értékhatáron túl a nyugdíj-megállapításnál a keresetbeszámítási hányad görbéje olyan hiperbola, amelynek aszimptotája Y = 0,1.
Ezért mindenképpen fel kell tenni azt a kérdést, hogy vajon indokolt-e ilyen magas degressziós elvonás és alacsony plafon szimultán alkalmazása a nyugdíjak megállapításában. A degresszió tervezett megszüntetése előtt egyébként is célszerű átgondolni a magas keresetek kezelésének technikai részleteit. Valószínű, hogy az egyes évek valorizált nettó kereseteinek átlaga helyett csupán az 1988–1992 közötti évek kereseteire kellene külön-külön alkalmazni az akkor érvényes degressziós szabályokat, minthogy 1992 után a plafon már nem teszi lehetővé a magas keresetek figyelembevételét a nyugdíjak megállapításában.
A 6. ábra azt az értéktartományt is bemutatja abszolút értékben, amely a teljes valorizáció alkalmazása esetén növelné az átlagkeresetet (lásd a Teljes valorizáció hatása feliratú sávot). Ennek természetesen csak egy meghatározott része épülne be a nyugdíj értékébe. Ez a jövedelemnagyságtól függő nyugdíjnövekmény látható az 7. ábrán a Nyugdíj teljes valorizációval felirat alatt.
A 8. ábrán a nyugdíjalapok és nyugdíjátlagok alakulását 5000 forintos jövedelemkategóriákba csoportosítva vizsgáltuk. A bal oldali ordináta tengely a tényleges és teljes valorizálással kiszámított nyugdíjértékeket mutatja forintban, a jobb oldali tengely viszont a nyugdíjak és alapok teljes valorizáció alkalmazása esetén bekövetkező százalékos növekedését szemlélteti. A 8. ábra valójában azt mutatja, hogy a teljes valorizáció milyen mértékben javította volna 1998-ban a nyugdíjazottak jövedelempozícióit a nyugdíj-megállapítás alapja szerint. Más megfogalmazásban: milyen mértékű értékvesztést okozott 1998-ban az új nyugdíjak értékének meghatározásakor a részleges valorizáció.
1998-ban teljes valorizáció mellett a nyugdíj-megállapítás alapja (degresszió előtt) átlagosan 22 százalékkal lett volna nagyobb. Az átlagtól való minimális eltéréseket lényegében az magyarázza, hogy milyen súllyal szerepelnek az átlagkereset meghatározásában a részleges valorizálásnál az 1993–1996 közötti alacsony keresetek, és ezek között is a valorizálatlan 1995-ös év. Általában azt lehet mondani, hogy ezen évek (vagy egy részük) kimaradása javítja az átlagot. A magyar nyugdíjrendszer egyik anomáliája: járulékkal lefedett hosszabb-rövidebb idejű munkaviszony eltitkolása, illetve figyelmen kívül hagyása megnövelheti az induló nyugdíj értékét.
Egészen másként alakul a nyugdíjak értékének növekménye jövedelemkategóriánként. Itt is négy nagyon eltérő jellegű csoportot különböztethetünk meg (8. ábra). A döntően rész- és rokkant, illetve az úgynevezett százszázalékos nyugdíjakat tartalmazó, 10 ezer forint alatti átlagjövedelemhez megállapított nyugdíjak növekedése közel azonos mértékű a nyugdíjalapok növekedésével, s ezt közelíti a 20-30 ezer forint átlagjövedelem alapján megállapított nyugdíjak értékének változása is. A 10-20 ezer forint között a nyugdíjminimumok , 30 ezer forint jövedelemhatár fölött pedig a gyorsan növekvő degressziós jövedelemelvonás fogja vissza igen nagy mértékben a nyugdíjak növekedését. Az utolsó jövedelemkategóriában például még a négy százalékot sem éri el a teljes valorizáció nyugdíjnövelő hatása.