Az adatbázis elemzésére áttérve: minden más tényező változatlanul hagyásával átszámítva az adatbázis nyugdíjait, az évente 1,55 százalékkal emelkedő skála összességében mintegy 4,9 százalékkal alacsonyabb nyugdíjszínvonalhoz vezetett volna (5. táblázat). Az átlagnyugdíj a megállapításkor 31 188 forint volt, ami az új skála szerint átszámítva 29 654 forintra csökkenne.
5. táblázat . A skálaváltozás hatása az 1998. évi nyugdíjakra, szolgálati idő szerint
Szolgálati idő |
létszám (fő) |
Szolgálati. idő (év) |
Nyugdíjalap (forint) |
Jelenlegi skála (százalék) |
Jelenlegi nyugdíj (forint) |
Vizsgált skála (százalék) |
Új nyugdíj (forint) |
Változás (százalék) |
–19 |
108 |
15,5 |
19 866 |
44,0 |
8 870 |
38,1 |
7 677 |
–13,5 |
20–24 |
87 |
21,1 |
22 991 |
55,3 |
14 951 |
47,0 |
14 215 |
– 4,9 |
25–29 |
205 |
27,6 |
39 418 |
65,6 |
26 274 |
57,0 |
23 164 |
–11,8 |
30–34 |
1 851 |
32,7 |
31 747 |
70,7 |
21 463 |
65,0 |
19 935 |
– 7,1 |
35–39 |
13 218 |
37,1 |
39 904 |
75,7 |
30 265 |
71,8 |
28 722 |
–5,1 |
40–44 |
9 145 |
41,5 |
41 353 |
82,2 |
34 101 |
78,5 |
32 601 |
–4,4 |
45– |
967 |
45,6 |
43 240 |
88,4 |
39 881 |
85,0 |
38 337 |
–3,9 |
Összesen |
25 581 |
38,5 |
39 812 |
77,9 |
31 188 |
73,9 |
29 654 |
–4,9 |
A nyugdíjszint 4,9 százalékos csökkenése statikus, 1998. évi állapotot jellemez. A következő évtizedben az átlagos szolgálati idő előreláthatóan emelkedik. Ilyen irányban hat a korhatáremelés és az, hogy a következő évtizedben nyugdíjba vonulók – a korábbi évjáratokhoz képest – relatíve több szolgálati időt szereztek a teljes foglalkoztatottság évtizedeiben, s ezt még csak aránylag kisebb mértékben rontja le az elmúlt évtized munkanélkülisége. Az átlagos szolgálati idő várható növekedése valamelyest enyhíti a skálaváltozás nyugdíjcsökkentő szerepét. Amennyiben azonban a minimumfeltételek is szigorodnak, jelentősen megnövekedhet a skála alsó szakaszán – ahol egyébként is a legnagyobb a visszaesés – a minimummal sem védettek száma.
A modellszámítások eredményei szerint a nyugdíjaknak a vizsgált új skála hatására történő elmozdulása erőteljesen függ a szolgálati idő hosszától. Mint az 5. táblázatból is látható, az egyre hosszabb szolgálati időhöz egyre kisebb mértékű nyugdíjcsökkenés tartozik. Alacsony szolgálati idő esetében jellemzően 10 százalék feletti a nyugdíjcsökkenés, a hosszú szolgálati időkhöz 4-5 százalék körüli értékek tartoznak. A csökkenő tendencia alól egy markáns kivétel van: a 20–24 év szolgálatiidő-sáv, ahol az új skála nyugdíjcsökkentő hatása 5 százalék alatt marad. A jelenség oka az, hogy ebben az – alacsony létszámú – sávban a többi sávhoz képest nagyobb mértékben koncentrálódnak a minimumos nyugdíjak, márpedig a minimumszabály az új skála által „elvett” nyugdíjrészt részben vagy egészben „visszaadja”.
A vizsgált nyugdíjskála nyugdíjcsökkentő hatása az adatbázis nyugdíjain mérve, alapvonásait tekintve kifejezi a jelenlegi és a vizsgált skála százalékos mértékei közötti arányt. Ez azonban nem jelenti, hogy ne lennének jelentős eltérések is. Az alacsonyabb szolgálati idők esetében a nyugdíjak tényleges csökkenésének mértéke lényegesen kisebb annál, mint ami a skálaszázalékok arányából – elméletileg – adódna. Ennek oka a minimumszabály hatása. A jelenlegi skála mellett is minimumon lévő nyugdíjak az új skála alkalmazásával sem csökkennek. A minimum „megtartja” az egyébként lecsökkenő nyugdíjakat, azaz „ami elveszett a skálánál, visszajön a minimumszabálynál”. Ha pedig a nyugdíj eredetileg nem volt minimumos, az új skála alkalmazásával viszont azzá válik, a nyugdíj csökkenése kisebb, mint ami pusztán a skálamértékek arányából adódna.
Konkrét számpéldát véve: a 25–29 éves szolgálati idő csoportban a vizsgált skála mértékei 15,9–11,6 százalékkal alacsonyabbak a jelenlegi skála mértékeinél. Ugyanakkor azonban ebben a szolgálatiidő-csoportban a nyugdíjak átlagosan csak 11,8 százalékos csökkenést mutatnak (a minimumszabály hatására). A skálamértékek változásának a nyugdíjakra gyakorolt tényleges hatása tehát nem pusztán e mértékek viszonyából, hanem a megállapítási szabályrendszer kapcsolódó elemeinek összhatásából vezethető le.
A jelenlegi nyugdíjskála felcserélhetőségének globális megítélését – és pénzügyi hatását – elsősorban az határozza meg, mi jellemző a skálának a 35–45 év közötti szolgálati időt tartalmazó szakaszán, ahol a döntő többség nyugdíjba vonul. Ezen a tartományon a skálák mértékeinek eltérése viszonylag csekély, tehát az érintettek zöménél nem jelent(het) drasztikus váltást a skála módosítása. Az egyén oldaláról közelítve viszont az alacsony szolgálatiidő-tartomány a kritikus. Itt olyan nagymértékű nyugdíjcsökkenések is bekövetkezhetnek, amelyek – bár a globális hatást alig befolyásolják – az érintettekre nézve igen kedvezőtlenek lehetnek. Mindezt valamennyire mérsékli a nyugdíjminimum érvényesülése, amely a skála módosítása nyomán keletkező veszteségeket korlátozza, illetve kompenzálhatja.