Cikk

Szepesi Balázs

A gyümölcstermesztő és az ipari beszállító vállalkozások piaci pozíciója. Egy kvalitatív kutatás eredményei

Cikkünk a magyar tulajdonú beszállító cégek piaci pozícióját és a pozíció alakítására vonatkozó tevékenységét elemzi az egyik leginkább kiszolgáltatottnak tekinthető gyümölcstermesztés, valamint a komoly vevő-szállítói koordinációt igénylő ipari beszállítás területén végzett mélyinterjúk alapján. Eredményeink szerint a gyümölcstermesztésben a vállalkozások a szerződéses viszonyokra nincsenek hatással, a hosszú távú üzleti kapcsolatok elsősorban a piaci bizonytalanságok csökkentését szolgálják. Az ipari beszállításban a feltételeket szintén a nagyobb partner és a piac diktálja, de az együttműködés sokkal intenzívebb, bizalmibb, a szállítók pozíciója sokkal egyedibb és erősebb, a hozamok pedig magasabbak. Az üzleti együttműködés szabályait mindkét vizsgált terület esetében az értéklánc domináns cégei diktálják; a vállalkozások alkupozíciójukat csak közvetve alakíthatják: elsősorban termékeik és üzleti működésük módosításával tudják befolyásolni, hogy mekkora mozgásteret biztosít nekik az értéklánc központi szereplője. Journal of Economic Literature (JEL) kód: D2, D4, L1, L2, L6, Q13.

LXVIII. évf., 2021. november (52—77. o.), DOI:10.18414/KSZ.2021.k.52, Különszám 2021

 Letöltés (PDF formátum, 249.63 kB)

Navigátor< Előző oldal<<< Vissza a nyitóoldalraOldal tetejére

| a lap bemutatása |  a kiadó |  szerkesztőség |  útmutatás a szerzőknek |  felhasználói útmutató |  tartalom |
a legfrissebb szám |  előfizetés |  kiadványok |  keresés |  linktár |  hírlevél |  vendégkönyv |  oldaltérkép | 
felhasználó regisztráció | bejelentkezés | elfelejtett jelszó | személyes adatok kezelése | kijelentkezés |      | change to english |

Copyright © 2004 Közgazdasági Szemle Alapítvány. Minden jog fenntartva.
készítette: Webműves Bt. 2002
továbbfejlesztés: e-Média Informatikai Bt. 2004