Gyurkovics János Vas Zsófia
Összefüggések a hálózatok jellemzői és a vállalkozások innovációs teljesítménye között. Szakirodalmi áttekintés
A technológiák egyre összetettebbé válásával ritka, hogy a vállalkozások minden szükséges kompetenciával rendelkeznek egy-egy sikeres innováció megvalósításához. A hiányzó ismeretek pótlása és a változatosabb tudáshoz való hozzáférés érdekében a vállalkozások tudáshálózatokba kapcsolódnak be, így vonva be szervezeten kívüli szereplőket innovációs folyamataikba. Ezáltal innovációs teljesítményük már nemcsak belső erőforrásaiktól, hanem a tudáshálózatokban elfoglalt pozíciójuktól és más partnerekkel kialakított kapcsolataik struktúrájától is függ. Bár az interakciók jelentősége megnőtt, a szereplők hálózatban betöltött pozíciója és a közöttük lévő kapcsolatok struktúrájának empirikus vizsgálata meglehetősen kezdetleges az innovációs teljesítménnyel kapcsolatos kutatásokban. Jelen tanulmány célja, hogy rávilágítson a társadalmi hálózatok elemzési módszereiben rejlő lehetőségekre a vállalati innovációs teljesítménnyel kapcsolatos kutatásokban, ismertetve a hálózati pozíció és struktúra mérésének főbb mutatóit, azok innovációkutatáshoz kapcsolódó értelmezését, valamint a vállalati innovációs teljesítménnyel kapcsolatos összefüggéseiket és a további lehetséges kutatási irányokat.* Journal of Economic Literature (JEL) kód: D85, L14, L25, O31.
LXVIII. évf., 2021. november (1171—1190. o.), DOI:10.18414/KSZ.2021.11.1171, Tanulmány
(PDF formátum, 235.11 kB)