Czigler Enikő Galambosné Tiszberger Mónika Kuti Mónika
Magyarországról indított közösségi finanszírozású kampányok. A Kickstarter-platform esete
A közösségi finanszírozás a digitális átalakulás időszakában új típusú forrásbevonási lehetőségeket nyit meg a hazai kezdő vállalkozások és innovatív ötletgazdák számára. A tanulmány az elmúlt hét évben Magyarországról a Kickstarter elnevezésű nemzetközi platformon indított közösségi finanszírozású kampányok trendjeit, főbb jellemzőit és sikertényezőit vizsgálja. 2009 novembere és 2017 januárja közötti időszakra vonatkozóan 116 kampányt elemez, amelyek közül 37 zárult sikerrel, összesen 93 millió forintot összegyűjtve. Ez a siker összefüggésbe hozható a projektgazda közösségi tőkéjével, a hozzászólásokkal és a frissítésekkel mért kampányaktivitással, a kampányidő rövidségével, valamint a kampány társadalmi célú jellegével. A munkanapokon elindított kampányok nagyobb sikerarányt és nagyobb aktivitást értek el. A vállalati életciklus előrehaladottabb formájában lévő projektek rövidebb idő alatt nagyobb összeget tudtak gyűjteni. A platformon a minta alapján a régiónak megfelelő deviza - azaz az euró - volt inkább jellemző 2014 óta.* Journal of Economic Literature (JEL) kód: F36, G19, 016.
LXV. évf., 2018. február (206—225. o.), DOI:10.18414/KSZ.2018.2.206, Műhely
(PDF formátum, 571.43 kB)