Keller Tamás
Ha a jegyek nem elég jók...
Az önértékelés szerepe a felsőoktatásba való jelentkezésben
A szerző a felsőoktatásba való jelentkezés esélyeinek vizsgálatakor a diákok tanulmányi eredményeit és a saját képességeikre vonatkozó becslésüket - az önértékelésüket - állítja középpontba. A kutatás kérdése, hogy a diákok önértékelése képes-e megváltoztatni a tanulmányi eredmény felsőoktatásba való jelentkezésre gyakorolt hatását. A tanulmány a Tárki Életpálya-felvétel iskolai paneladatait elemezi 4500 fős mintán, azoknak a diákoknak az esetében, akik középiskolai tanulmányaikat a 2006/2007-es tanévben kezdték meg, és 2010 és 2012 között fejezték be. Az eredmények szerint az, ha valaki az osztályátlaghoz képest pozitívabban ítéli meg önmagát, elsősorban a közepesnél rosszabb tanulók esetében fokozza a felsőoktatásba való jelentkezés valószínűségét. Journal of Economic Literature (JEL) kód: I20, I23.
LXIII. évf., 2016. január (62—78. o.), DOI:10.18414/KSZ.2016.1.62, Tanulmány
(PDF formátum, 1311.04 kB)