Horn Dániel
A szakiskolai tanoncképzés rövid távú munkaerő-piaci hatásai
A duális szerkezetű (iskolai elméleti és vállalati gyakorlati) tanoncképzés nyugat- európai rendszeréről született empirikus elemzések sora megmutatta, hogy az "kisimítja" a tanulók iskolából a munkaerőpiacra való átmenetét. E tanulmány szerzője a kelet-európai szakiskolai tanoncképzésről elsők között végzett hasonló empirikus vizsgálatot a Tárki-Educatio Életpálya-felmérésének felhasználásával. Eredményei azt mutatják, hogy azonos megyén és szakmacsoporton belül majdnem egy évvel a végzésük után azok a szakiskolás tanulók, akik a szakmai gyakorlatukat vállalatoknál végezték, nem lesznek nagyobb valószínűséggel munkavállalók, mint hasonló egyéni jellemzőjű, de tanoncképzésben nem részesült társaik. Bár a végzést követő hónapban van szignifikáns a különbség a tanoncok és a nem tanoncok között, ez a hatás leginkább a tanoncok egy csoportja miatt érvényesül. Közvetlenül a végzés után azok a tanoncok, akik nagyvállalatoknál egyéni szervezésben végezték szakmai gyakorlatukat, sokkal nagyobb valószínűséggel találnak rendszeres állást, mint nem tanonc társaik. Ez a hatás azonban feltételezhetően inkább a vállalati szelekciónak, semmint a képzés minőségének tulajdonítható. Journal of Economic Literature (JEL) kód: J08, J24, I24.
LXI. évf., 2014. szeptember (975—999. o.), Az MKE 2013. évi konferenciája
(PDF formátum, 1090.8 kB)