Csapó Benő Székely László Tóth Edit
Az iskolák és osztályok közötti különbségek alakulása a magyar iskolarendszerben.
Egy longitudinális vizsgálat eredményei
A magyar iskolarendszer - nemzetközi összehasonlításban is egyedülálló - szelektivitását, az iskolák és az osztályok közötti jelentős különbségeket számos nemzetközi és hazai vizsgálat igazolta. A különbségek olyan mértékűek, hogy az már hatékonysági problémaként jelentkezik. Tanulmányunk a Szegedi Tudományegyetem longitudinális programja keretében - országos reprezentatív mintán különböző tudásszint-, képességtesztekkel és kérdőívekkel - végzett felmérés adatai alapján mutatja be az iskolák és osztályok közötti különbségek időbeli alakulását. A program 2003-ban indult három kohorsz bevonásával az akkori 1., 5. és 9. évfolyamokon. Négy év elteltével három longitudinális metszetben a magyar közoktatás mind a tizenkét évfolyamáról rendelkezünk adatokkal. Az eredmények megerősítik azt a korábbi megfigyelést, amely szerint az iskolák és az osztályok közötti különbségek az iskolában töltött évek függvényében tendenciaszerűen növekednek. Journal of Economic Literature (JEL) kód: I21, I28.
LVII. évf., 2010. szeptember (798—814. o.), Műhely
(PDF formátum, 1118.56 kB)