Cikk

Csapó Benő — Székely László — Tóth Edit

Az iskolák és osztályok közötti különbségek alakulása a magyar iskolarendszerben.

Egy longitudinális vizsgálat eredményei

A magyar iskolarendszer - nemzetközi összehasonlításban is egyedülálló - szelektivitását, az iskolák és az osztályok közötti jelentős különbségeket számos nemzetközi és hazai vizsgálat igazolta. A különbségek olyan mértékűek, hogy az már hatékonysági problémaként jelentkezik. Tanulmányunk a Szegedi Tudományegyetem longitudinális programja keretében - országos reprezentatív mintán különböző tudásszint-, képességtesztekkel és kérdőívekkel - végzett felmérés adatai alapján mutatja be az iskolák és osztályok közötti különbségek időbeli alakulását. A program 2003-ban indult három kohorsz bevonásával az akkori 1., 5. és 9. évfolyamokon. Négy év elteltével három longitudinális metszetben a magyar közoktatás mind a tizenkét évfolyamáról rendelkezünk adatokkal. Az eredmények megerősítik azt a korábbi megfigyelést, amely szerint az iskolák és az osztályok közötti különbségek az iskolában töltött évek függvényében tendenciaszerűen növekednek. Journal of Economic Literature (JEL) kód: I21, I28.

LVII. évf., 2010. szeptember (798—814. o.), Műhely

 Letöltés (PDF formátum, 1118.56 kB)

Navigátor< Előző oldal<<< Vissza a nyitóoldalraOldal tetejére

| a lap bemutatása |  a kiadó |  szerkesztőség |  útmutatás a szerzőknek |  felhasználói útmutató |  tartalom |
a legfrissebb szám |  előfizetés |  kiadványok |  keresés |  linktár |  hírlevél |  vendégkönyv |  oldaltérkép | 
felhasználó regisztráció | bejelentkezés | elfelejtett jelszó | személyes adatok kezelése | kijelentkezés |      | change to english |

Copyright © 2004 Közgazdasági Szemle Alapítvány. Minden jog fenntartva.
készítette: Webműves Bt. 2002
továbbfejlesztés: e-Média Informatikai Bt. 2004