Copyright © 1998 Varga Júlia
A könyv digitális megjelenítése az Oktatási Minisztérium támogatásával, a Felsőoktatási Tankönyv- és Szakkönyvtámogatási Pályázat keretében történt. A digitális tartalmat a felhasználó a szerzői jogokról szóló 1999. évi LXXXVI. tv. 33.§ (4) bekezdésében meghatározott oktatási, illetve tudományos kutatási célra használhatja fel. A felhasználó a digitális tartalmat képernyőn megjelenítheti, letöltheti, arról elektronikus adathordozóra vagy papírlapra másolatot készíthet, adatrögzítő rendszerében tárolhatja. A digitális tartalom üzletszerű felhasználása tilos, továbbá tilos a digitális tartalom módosítása és átdolgozása, illetve az ilyen módon keletkezett származékos anyag további felhasználása.
Kivonat
Varga Júlia: Oktatás-gazdaságtan. A könyv részletesen bemutatja azokat az elméleteket, amelyek az oktatás gazdasági szerepét tárgyalják. Három teóriát vizsgálunk: az emberi tőke elméletét, amely szerint az oktatás növeli a résztvevők termelékenységét, a szűrőelméletet, amely azt állítja, hogy az oktatás csupán információt szolgáltat az egyének teljesítményéről és a munka-erőszükségleten alapuló megközelítést, amely szerint a gazdasági növekedéshez meghatározott számú és képzettségű munkavállalóra van szükség, s a megfelelő kínálat megteremtésében áll az oktatáspolitika elsődleges feladata. A legnagyobb terjedelemben az emberitőke-elméletet vizsgáljuk, mivel ennek befolyása meghatározó jelentőségű, hatása alól az ellentétes nézeteket képviselők sem tudták kivonni magukat. Befejezésül az oktatás finanszírozásának problémáit és a hatékonyság értékelésére kidolgozott módszereket tekintjük át. Valamennyi fejezet – az elméleti kérdések taglalása mellett – összefoglalja a legfontosabb empirikus vizsgálatok eredményeit is. Az egyes fejezetek végén a fejezet tárgyához kapcsolódó irodalomjegyzéket talál az olvasó, amely megkönnyíti a további tájékozódást.
Tartalom
A táblázatok listája